SZUKASZ WSPARCIA ?

Pierwsza pomoc dla rodzica.

Autyzm to głębokie zaburzenie rozwojowe, prawdopodobnie spowodowane uszkodzeniem centralnego układu nerwowego.

 

Objawy charakterystyczne dla zaburzenia rozwojowego ze spektrum autyzmu

  • zaburzenia w zachowaniach społecznych
  • zaburzenia w rozwoju komunikacji
  • sztywny i ograniczony repertuar zachowań, rutyny

Niepokojące objawy w rozwoju dziecka można dostrzec już we wczesnym dzieciństwie.

Najważniejsze z nich to:

  • brak dzielenia się uwagą – dziecko nie patrzy w tym samym kierunku co rodzic pokazujący coś dziecku;
  • nie chwalenie się – dziecko nie przynosi rodzicom ważnych dla dziecka zabawek, własnych wytworów;
  • preferowanie samotności – dziecko może być określane mianem dobrego dziecka, ponieważ nie domaga się uwagi;
  • brak reakcji dopasowywania swojego ciała do osoby, która przytula czy bierze na ręce;
  • nie nawiązywanie kontaktu wzrokowego;
  • brak więzi emocjonalnej z rodzicami;
  • zubożona ekspresja twarzy;
  • brak zainteresowania prostymi zabawami opartymi na interakcjach społecznych (na przykład, zabawa w „a kuku” );
  • brak zdolności naśladowczych – dziecko nie jest zainteresowane czynnościami, które wykonują inni i nie naśladuje ich;
  • niewłaściwe wykorzystanie przedmiotów oraz schematyczne i powtarzające się czynności związane z przedmiotami np. układanie klocków według kolorów, burzenie i ponowne układanie, wprowadzanie przedmiotów w ruch wirowy;
  • powtarzające się stereotypowe czynności takie jak: machanie rączkami, kręcenie się w kółko, chodzenie na palcach, wpatrywanie się we własne paluszki;
  • brak reakcji na własne imię – dziecko nie reaguje mimo prawidłowej reakcji np. na szelest papierka od cukierka;
  • wymaganie niezmienności w otoczeniu, protest przy próbie np. przestawienia mebli, domaganie się niezmienności tras spaceru;
  • ograniczony wachlarz pokarmów, sprzeciwy przy próbie wprowadzania nowych pokarmów;
  • brak lub opóźniony rozwój mowy, przy jednoczesnym nie występowaniu innych form komunikacji, na przykład za pomocą gestów;
  • występowanie echolalii (powtarzanie słów lub fraz usłyszanych przez inne osoby);
  • odwracanie zaimków;
  • mowa charakteryzująca się nieprawidłowym rytmem, intonacją, modulacją, tempem i wysokością tonu.

Co robić, kiedy niepokoi cię rozwój twojego dziecka ?

Wskazane jest szybkie działanie, poprzez zgłoszenie się do wybranej instytucji m.in.:

  • specjalistycznego ośrodka,
  • poradni psychologiczno-pedagogicznej w twojej miejscowości,
    ośrodka wczesnej interwencji,
  • punktu diagnostyczno-konsultacyjnego przy stowarzyszeniach czy fundacjach.

W większości przypadków nie trzeba do tych placówek skierowania , jeżeli jednak zaistnieje taka konieczność, poproś swojego lekarza rodzinnego o wypisanie stosownego zaświadczenia.

Podstawą potwierdzenia lub wykluczenia Twojego niepokoju jest diagnoza.

Gdzie zrobić diagnozę ?

  • specjalistyczne poradnie
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne

 

Oprócz diagnozy z poradni konieczna jest również diagnoza od lekarza psychiatry.

Co dalej, gdy masz diagnozę i Twoje dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu ?

 

Zapisz dziecko do specjalistycznej placówki przedszkolnej: przedszkole specjalne, przedszkole integracyjne, przedszkole zajmujące się w szczególności dziećmi ze spektrum autyzmu. W wyborze placówki powinni pomóc specjaliści z PPP. Wybierz odpowiednią terapię dla swojego dziecka. My preferujemy metody oparte na naukowych danych czyli terapie w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania.

Pomoc w ramach systemu edukacyjnego

  • wczesne wspomaganie rozwoju organizowane jest dla małych dzieci od urodzenia, do pójścia do szkoły;
  • zajęcia w ramach wczesnego rozwoju organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu.

Gdzie szukać informacji ?

  • wydział edukacji w Twoim mieście,
  • urząd miasta – spis placówek specjalistycznych.

Jeśli masz diagnozę możesz ubiegać się o tzw. Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze SUO . Usługi te przyznają ośrodki pomocy rodzinie – MOPS lub MOPR.

Jeśli jesteś rodzicu zainteresowany terapią w oparciu o Stosowaną Analizę Zachowania to wejdź na stronę Polska Licencja Terapeuty Behawioralnego (https://www.terapeutabehawioralny.pl) i tam w zakładce specjaliści są udostępnione kontakty do terapeutów behawioralnych i do superwizorów działających na terenie całej Polski.

Opracowanie

Beata Ignaczewska
Licencjowany superwizor PLTB
Nr licencji S/4/2011